Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Strefa płatnego parkowania, infrastruktura rowerowa, domknięcie obwodnicy – to pomysły Biłgoraja na komfortowe poruszanie się po mieście

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
11-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Uruchomienie komunikacji miejskiej nie jest uzasadnione ekonomicznie. Jesteśmy dobrze skomunikowanym, niedużym miastem, gdzie mieszkańcom wystarczają własne pojazdy, rowery oraz przemieszczanie się pieszo – mówi Wojciech Gleń, burmistrz Biłgoraja.

Biłgoraj jest jednym z miast, w którym nastąpiła pierwsza od lat zmiana na stanowisku burmistrza. Jak w związku z tym ocenia Pan dotychczasową realizację polityki miasta w zakresie transportu, który jest zadaniem własnym gminy?

Wojciech Gleń, burmistrz Biłgoraja: Realizacja polityki miasta w zakresie transportu publicznego skupiła się na budowie ulic z infrastrukturą, ścieżek rowerowych oraz utrzymaniu i budowie przystanków i wiat. W Biłgoraju działają przewoźnicy prywatni realizujący przewozy pasażerskie z sąsiednimi gminami, co jest korzystne dla mieszkańców. Pomimo tych działań wciąż pozostaje wiele do zrobienia w zakresie transportu na terenie miasta. Biłgoraj posiada około 57 km dróg gminnych, ponad 30 km dróg powiatowych i 10 km dróg wojewódzkich. Miasto ma rozwiniętą sieć ścieżek rowerowych i ciągów pieszych, jednak brak miejsca na bezpieczne rozwiązania dla rowerzystów w centrum miasta przy głównej ulicy pozostaje problemem.

A gdyby spojrzał Pan na dotychczasowe inwestycje gminy w transport oraz infrastrukturę transportową?

Infrastruktura transportowa w mieście jest na dobrym poziomie, ale wymaga dalszej poprawy i rozwoju. W ostatnim czasie powstało wiele nowych dróg z wyposażeniem wspierającym ruch kołowy i pieszy. Przy dalszej rozbudowie i modernizacji infrastruktury transportowej należy uwzględniać i wprowadzać rozwiązania promujące ekologiczne sposoby poruszania się po mieście, takie jak chodzenie pieszo, jazda rowerem oraz korzystanie z pojazdów ekologicznych.

Czy uważa Pan, że potrzeby transportowe mieszkańców Biłgoraja są dobrze zaspokajane? Jakie plany na przyszłość w tym zakresie ma miasto?

Planujemy kolejne inwestycje w infrastrukturę usprawniającą transport i przemieszczanie się mieszkańców. W strategii miasta znajdują się do realizacji zadania, które mają poprawić układ komunikacyjny w mieście, takie jak budowa obwodnicy zachodniej Biłgoraja, budowa i przebudowa układu komunikacyjnego dróg w mieście. Ponadto planujemy opracowanie Studium mobilności dla miasta Biłgoraja zawierające m.in. rozwiązania komunikacyjne udrażniające ruch oraz sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W zakresie nowych rozwiązań komunikacyjnych dążymy do usprawnienia ruchu w mieście poprzez m.in. zmiany organizacji ruchu (np. ruch jednokierunkowy, wprowadzanie ulic z uspokojonym ruchem samochodowym i pierwszeństwem ruchu pieszego i rowerowego).

Czy Biłgoraj zamierza walczyć z uciążliwością ruchu samochodowego?

Planujemy wypracowanie i wdrożenie rozwiązań z zakresu polityki parkingowej w mieście, czyli m.in. wyznaczenie stref lub strefy płatnego parkowania w celu zwiększenia rotacji pojazdów na miejscach parkingowych, wyznaczenie miejsc parkingowych przy obiektach użyteczności publicznej dostępnych dla klientów tych placówek. Ponadto będziemy promować rower jako środek transportu – stworzymy warunki do rozwoju efektywnej komunikacji i rekreacji dla mieszkańców poprzez rozbudowę spójnego układu komunikacyjnego i infrastruktury towarzyszącej (wiaty, stojaki, punkty napraw itp.). Chcemy zapewnić na terenie miasta miejsca parkingowe z opcją ładowania samochodów elektrycznych.

Jakie największe wyzwania widzi Pan w zakresie transportu pasażerskiego w Biłgoraju?

Transport pasażerski oparty na przewoźnikach prywatnych oraz program door-to-door wydaje się zaspokajać potrzeby mieszkańców miasta. Mogą korzystać z linii komunikacyjnych przewoźników prywatnych biegnących do sąsiednich miejscowości, a także ze ścieżek rowerowych i sieci chodników. Sytuacja ta będzie jednak monitorowana na bieżąco i w razie wystąpienia potrzeb, będziemy podejmować odpowiednie działania.

Czy uważa Pan, że Biłgoraj potrzebuje uruchomienia komunikacji miejskiej, gminnej?

Na chwilę obecną uruchomienie komunikacji miejskiej nie jest uzasadnione ekonomicznie. Jesteśmy dobrze skomunikowanym, niedużym miastem, gdzie mieszkańcom wystarczają własne pojazdy, rowery oraz przemieszczanie się pieszo. Osoby mobilnie wykluczone korzystają z projektu door-to-door, zapewniającego bezpłatną komunikację pojazdem specjalistycznym.

Jaki Biłgoraj chciałby Pan widzieć pod koniec tej kadencji w zakresie inwestycji drogowych i rozwoju transportu?

Chciałbym, aby mieszkańcy Biłgoraja mieli komfortowe warunki drogowe i transportowe w codziennym życiu. Zamierzamy wykorzystać wszystkie dostępne zasoby i środki, aby miasto było spójnie i funkcjonalnie spięte siecią ścieżek rowerowych i ciągów pieszych. Priorytetem będzie zapewnienie płynnego i bezpiecznego dojazdu do szkół i pracy oraz bieżące monitorowanie i poprawa organizacji ruchu w miejscach, gdzie występują zatory drogowe i sytuacje niebezpieczne dla użytkowników ruchu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tallin zapowiada utrzymanie inwestycji w transport publiczny

Komunikacja

Tallin zapowiada utrzymanie inwestycji w transport publiczny

Przemysław Farsewicz 30 listopada 2024

Trwa budowa parku kolejowego w Krakowie

Przestrzeń

Trwa budowa parku kolejowego w Krakowie

UM Kraków 20 października 2024

Szczecin: Wykonawca chce więcej czasu na al. Wojska Polskiego i pl. Zwycięstwa

Przestrzeń

Warszawa: II linia metra o rok później, tramwaje – bez zmian

Komunikacja

Warszawa. Otwarto Wał Miedzeszyński i siedem nowych przystanków

Przestrzeń

Bielsko-Biała. Co się udało zrobić w ramach systemu ITS

Mobilność

Zobacz również:

Tallin zapowiada utrzymanie inwestycji w transport publiczny

Komunikacja

Tallin zapowiada utrzymanie inwestycji w transport publiczny

Przemysław Farsewicz 30 listopada 2024

Trwa budowa parku kolejowego w Krakowie

Przestrzeń

Trwa budowa parku kolejowego w Krakowie

UM Kraków 20 października 2024

Szczecin: Wykonawca chce więcej czasu na al. Wojska Polskiego i pl. Zwycięstwa

Przestrzeń

Warszawa: II linia metra o rok później, tramwaje – bez zmian

Komunikacja

Warszawa. Otwarto Wał Miedzeszyński i siedem nowych przystanków

Przestrzeń

Bielsko-Biała. Co się udało zrobić w ramach systemu ITS

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5